NEW VERSION : ARNAB DAN KURA-KURA

Selasa, Ogos 30, 2011

Persiapan sebelum raya

hari ni Isnin 29 Ogos..pagik2 lepas subuh sempat terlelap jap pastu kul 7.30 dah bangun dan mula memproses bahan2 untuk membuat ketupat dan rendang. Adoii mata ngantuks sebab tido lambat pastu bangun saho..tapi aku suka buat kerja cepat2 nanti boleh rileks tambah2 puasa2 nih.
so, kerja dimulakan dengan isi beras dalam daun ketupat pastu rebus..minimanya 3jam..sambil rebus ketupat aku blend bahan2 untuk buat rendang seperti serai, lengkuas, halia, cili dan lain. Oleh kerana dapur tak banyak..aku masak rendang daging dulu..dah siap rebus ketupat nanti aku wat rendang ayam pencen kat dapur besar dan masak kuah kacang di dapur yang masak rendang. Jam 3.30 petang aku dah siap suma juadah untuk raya nant.
Selesai memasak aku pun terkedang keletihan sebab aku la yang berlumus tungkis masak sowang2..nak harap kakak, adik dan aik iparku..hoh takat tolong makan boley la..tapi tak pa la..dah memang jawatan chef cook dalam keluarga aku yang pegang..harap2 bukan secara tetap dan berpencen la..biar lepas nih anak2 buahku yg ramai pompuan pulak boleh amik alih jawatan tu..

Early in the morning, I struggled in the kitchen, put rice in ketupat then wash the chicken and beef. I started boiling ketupat. Ketupat be boiled for three hours. While boiling ketupat, I provide the materials to make shady.
I started to cook rendang meat first, then I cook rendang chicken and peanut sauce.
At 4 pm, I was finished all the work. its so tired because I cooked all myself, sister and brother only can hope to eat the finished but I was glad not to mention the family's best ..I'm anxious to wait for raya (sorry because i'm not good in english)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

[url=http://www.mnpls.com/hello-16778.html][img]http://i.mnpls.com/167/16778.gif[/img][/url]