NEW VERSION : ARNAB DAN KURA-KURA

Sabtu, Jun 22, 2013

EMPATI

kita mungkin dah lama bersama...tapi awak tak mengenali saya dengan mendalam...
awak hanya kenal saya mungkin secara luaran dan berdasarkan pandangan awak...
tapi awak tak tahu saya macam mana sebenarnya...
memang....memang kita tak perlu susah2 pikirkan hal orang...tambah2 kalo takde kena mengena dengan kita..
tapi itu mungkin pada fikiran awak...
tidak pada saya...sbb saya rasa...Allah menganugerahkan sifat EMPATI pada saya..
jadi macam mana saya nak berhenti berfikir tentang orang...tambah2 jika kemungkinan orang yang kita kenal  itu pernah menghadapi masalah?...
saya pernah bercakap dengan wak,,,kalao awak masih ingat..orang yang saya tak berapa kenal pun saya akan tolong inikan yang saya rasa rapat dengan saya...lebih2 lagi la kan...
awak mungkin tak tahu...
satu ketika dulu....bila saya tunggu seseorg ambil saya di warta lama dekat masjid di bt.caves tu...saya akan tengok seorang pakcik tu jual apam balik dengan roda tiga...
tetiap minggu saya akan tunggu org tu di situ...dan tetiap minggu juga saya akan tgk pakcik tu meniaga..
dan awak tahu kenapa...setiap minggu tu saya tak nampak pun macam orang datang membeli apam balik dia...
sedihnya saya tengok...dan satu hari hujan lebat...saya berteduh dalam kedai (sekarang jual barang2 2nd tu)...sambil memerhati pakcik tu setia berteduh bawah payung roda tiga dengan apam balik yang tak luak pun...
sedihnya saya tengok.....pernah sekali saya hampiri dengan pakcik tu..sembang2 dengan dia...sya tanya macam mana dengan jualan dan macam2.... dan saya merupakan pelanggan tetap pakcik tu...
saya akan beli banyak2 dan bawa balik sebagai bekal.....saya bagi la pada sesiapa yang saya jumpa..
mungkin dgn pertolongan yang tak seberapa.....saya harap saya membawa tuah pada pakcik tu,...sebab lepas saya beli saya tengok..ada juga seorang dua mula membeli selepas saya...
seronoknya hati saya.....lepas tu saya tak tahu apa terjadi...sebab sudah sampai saya untuk melahirkan...dan saya sudah tidak kesana lagik....
itulah saya...saya seolah2 dapat rasakan bagaimana perasaan pakcik tu...mencari sesuap rezeki....
jadik...cuba awak fikir...macam mana awak boleh suruh saya jangan pikir hal orang tambah2 yang tak ada kena mengena dengan kita......
kesiannya...sebab tu siapa yg tahu saya macam mana...sebelum saya merasa kasihan yang keterlaluan....
pasti mereka akan cepat2 tarik tangan saya bawa saya jauh2 dari situasi itu...
dan saya akan rasa sedih..kerana tak mampu membantu...
saya sedang cuba mengawal empati saya agar tidak berlebih-lebihan,,,
itulah saya...kurniaan Allah pada saya kerana mempunyai perasaan seperti itu..
harap awak paham bila saya terlalu ambil berat...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

[url=http://www.mnpls.com/hello-16778.html][img]http://i.mnpls.com/167/16778.gif[/img][/url]