NEW VERSION : ARNAB DAN KURA-KURA

Ahad, Julai 14, 2013

Bicara Hati

Emak...
dua hari sudah anak emak ni menangis..menangis bersungguh-sungguh...sampai bengkak-bengkak mata..
sedih sangat emak..
kalau mak ada dah tentu mak nasihatkan saya...
mak bagi kekuatan...
entahlah mak...airmata tak boleh ditahan...ianya mengalir sendiri, mak..
bukan ikut hati tapi sedih sangat2...
habis basah bantal...
sakitnya...hanya saya yang rasa....kemudian mak...saya tersedar....
terasa macam emak mengusap rambut saya sambil tersenyum...
mak seolah-olah beri saya kekuatan...saya kena hadapi sekali lagi semua ini....
saya harus bangkitkan mak...
emak buat saya tersedar.,.....saya nak menjadi setabah emak...saya nak jadi sekuat emak...'
baru saya paham mak...betapa redhanya mak terima..betapa ikhlasnya mak lalui semua itu...
kenapa saya tak boleh jadi macam mak....
saya dan dia tak ada apa2 ikatan pun...hubungan yg terjalin pun secara kebetulan...kerana keadaan dan situasi itu yang membuat orang sekeliling merasakan kami serasi bersama...tapi hakikatnya tidak...
saya pun sebenarnya tidak pernah kisah akan kehadirannya,....
tapi sejak akhir2 ni...saya merasakan sesuatu...saya amat berharap kami dapat bersama seperti dulu2 mak..
tapi tak mungkin.....mustahil...saat itu tidak akan kembali..,,itu hakikatnya...
betapa kuatnya keinginan saya ...yang pasti takkan berlaku....
saya paham.....paham perasaan mak...
tentu mak berharap sangat seorang yg mak sayang...yang mempunyai ikatan dengan mak...ikatan tu tak pernah terputus pun sebenarnya...dia ada didepan mak...dekat dengan mak...tapi Allah tak mengizinkan mak untuk bersama-sama dia walaupun keinginan mak terlalu kuat...walaupun sehingga akhir hayat mak...mak berharap dia ada disisi emak..cuma Allah mengizinkan...bila mak pergi akhirnya dia menjadi orang pertama menyentuh mak...sebab itu wajah mak tenang...berseri-seri dan tersenyum pergi mengadap ilahi...
semuanya kehendak Allahkan mak...masa mak masih hidup...mak selalu berharap..menunggu dia akan kembali tapi...
walaupun keadaan kita berbeza...tapi saya akan cuba jadi sekuat mak...saya kena lepaskan semuanya pergi...sebab tak ada apa yg saya harapkan dari dia lagi mak...antara kami tak ada apa yg diperlukan lagi...
redha dan ikhlas...saya perlu mendidik hati seperti mak...
semuanya kehendak  Allah..sebesar mana keinginan kita tapi jika Allah tidak mengizinkan...
cuma...apa yang ada antara saya dan dia...adalah doa...doa yang masih menghubungkan silaturrahim kami mak...
macam doa saya pada mak...walaupun mak dah tak ada tapi mak sentiasa ada dalam hati dan doa saya...begitu juga dengan dia mak...
semoga semangat mak akan terus bersama saya...
Alfatihah untuk emak tercinta......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

[url=http://www.mnpls.com/hello-16778.html][img]http://i.mnpls.com/167/16778.gif[/img][/url]