NEW VERSION : ARNAB DAN KURA-KURA

Isnin, Mac 18, 2013

Si Penjual Sayur

Apa plop post sal penual sayurkan...mesti kowrang pelik..
but..
the story behind this is...
"saya ada bw balik sayur...banyak"
"ye ke...wat pe byk2...bkn masak sgt pun"
so...
tadi sempat berbual bila masak sayur..
sebenarnya sian kat abg yang jual sayur nih...
sayur dia banyak dan tak habis...
anak2 ramai...dia pun sampai mengeluh...mana g suma org nih...
abang rasa macam nak wat keje lain jer...
so tetiap mggu mesti sy beli sayur dia..
aku terdiam jer dengar...ada hati jugak mamat sowang nih..'salu dia kata aku yg terlalu kesian sgt kat org..
sedih plop..ye la...
aku pun bukan dr keluarga yg senang...abah aku jaga muzium jer..
mak aku meniaga kat bwh supermarket taiping...tp tak la susah sgtkan...
cuma aku dah biasa...dr umur 7 tahuin seingat aku...dah tolong emak meniaga..
bangun pagi2 seawal 5 pagi...tlg mak memasak...kmdian..mengemas...kalo hari cuti la..
hari sekolah...sebelum g skola tlg dulu apa yg patut..tp tak pernah mengeluhkan..mcm seronok aja...
kalo raya..1st raya jer nak pulun raya cukup2...lepas tu...jgn harap lah nak beraya...
2nd raya memang kat umah...tolong mak masak n meniaga...seawal 3 setengah pagi dah bangun...
tapi aku n adik bradik aku suma seronok...ntah...tak pernah lak nak beza2 dgn kwn2 lain....
tapi bila dgr kisah abg sayur tu,...aku kesian...aku memang mudah kesian dgn org...wlupon org tu buat tak baik pada aku...tak sampai hati..
sbb tu aku Qanaah...bersyukur dgn apa yg ada...cukuplah..
sbb aku memang bukan d lhrkan dlm keluarga yg senang dan kaya...'tapi aku tak nak jd hamba pada kesenangan..
banyak yg kita kenas korbankan jika kita nak senang dan kaya...masa...mgkin masa dgn org2 yang kita sayang.....kalo hidup kita lama...mgkin kita ada masa tapi jika hidup kita singkat...
kita akan merindui momen2 bahagia dan saat2 yang patut kita buat dan lalui tapi kita tak buat...kita tak sempat...kita sibuk dgn hal2 dunia dan lain2...
bila dah tak ada...baru kita akan teringat2...
mungkin itu aku kot...
aku rasa bersyukur sangat...bila aku tgk anak2 bajau laut...bila kau dgr cerita abang jual sayur..dan mcm2 lagik...
bertuahnya aku kerana tidak sesusah mereka...
Alhamdulillah.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

[url=http://www.mnpls.com/hello-16778.html][img]http://i.mnpls.com/167/16778.gif[/img][/url]